Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Co dalej z systemem EETS?

Z jednym urządzeniem pokładowym przez całą Europę
12.07.2013 00:00:00
Wyobraźmy sobie podróż z północnego krańca Europy do słonecznej Sycylii. Kierowca ma zamontowane w samochodzie jedno urządzenie, które nalicza opłaty drogowe we wszystkich mijanych krajach. Automatycznie i bez zatrzymywania się. To sen czy bliska przyszłość branży TSL ?
EETS (European Electronic Toll Service) to ogólnoeuropejski system poboru opłat drogowych. Zakłada możliwość naliczania myta ze wszystkich krajów Europy przy użyciu jednego urządzenia pokładowego. Jego szybkie uruchomienie jest jednym z priorytetów Komisji Europejskiej w obszarze transportu.
EETS obejmie jednym systemem opłat wszystkie kluczowe szlaki komunikacyjne. Korzyści tego rozwiązania to m.in. ograniczenie uciążliwych formalności dla przewoźników, oszczędność czasu dla kierowcy oraz swoboda podróżowania z jednym urządzeniem w pojeździe. System pomoże rozładować zatory na drogach oraz obniży koszty dzierżawy urządzeń pokładowych.
Po licznych testach technologii wiemy już dzisiaj, że budowa takiego systemu nie stanowi problemu. Na obsługę nowej formy opłat gotowi są też operatorzy kart paliwowych. Jednak, jak wskazuje Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV Euro Service Polska, przeszkodę stanowi brak porozumienia pomiędzy krajami członkowskimi Unii odnośnie do wizji funkcjonowania systemu. Brakuje ram prawnych, które są konieczne, aby umożliwić rejestrację czy składanie reklamacji. Nadal nie wiadomo też, jak finansować całe przedsięwzięcie.
Technologia już jest
Od strony technicznej wyzwanie stanowi integracja dwóch technologii w jednym urządzeniu: GPS (satelitarnej) oraz DSRC (mikrofalowej). Jest to konieczne, aby system EETS objął zasięgiem całą Europę.
Rozwiązanie działające zgodne z tym założeniem już wkrótce uruchomi Francja: równolegle do mikrofalowego systemu TIS PL zacznie tam działać system hybrydowy Ecotaxe (GPS+DSRC). Aby móc wygodnie rozliczać opłaty w obu tych technologiach, konieczne było zaprojektowanie jednego urządzenia pokładowego, które czytać będzie zarówno sygnały satelitarne, jak i mikrofalowe. Przykładem takiego produktu jest Box autorstwa operatora kart paliwowych DKV, który płynnie rejestruje opłaty na obu częstotliwościach.
Co dalej
UE planuje wprowadzić system EETS w pierwszej kolejności w: Niemczech, Francji, Hiszpanii, Austrii, Włoszech, Danii oraz w Polsce. Wynika to z pełnej gotowości do współpracy na poziomie regionalnym pośród tychże właśnie państw. Zdobyte doświadczenie pozwoli na wdrożenie systemu w pozostałych częściach Europy. Planowo nastąpić ma to w latach 2014-2016.
Jednym z głównych partnerów budowy systemu EETS będą koncerny paliwowe oraz operatorzy kart paliwowych. To oni, już w latach 90., przygotowali podłoże do wdrożenia EETS. Wprowadzili międzynarodowe karty paliwowe, które służą dziś do regulowania opłat drogowych w wielu krajach Europy. Dzięki temu przewoźnik otrzymuje jedną fakturę za wszystkie koszty poniesione w trasie: myto, paliwo czy usługi serwisowe. Co ciekawe, w przypadku operatorów kart niezależnych, jakim jest DKV, opłaty drogowe stanowią dziś jeden z dwóch podstawowych elementów oferty, równorzędny do tankowania paliwa.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.