Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Kamaz serii 65 - wymaga dbałości

Samochody ciężarowe. Kamaz serii 65 podwozia konstrukcyjne 8x4 (2003-2009)
12.02.2010 00:00:00
Czteroosiowa wywrotka Kamaza ma prostą konstrukcję, tanie są części zamienne do niej, ale psuje się częściej niż auta zachodnie. Wiele awarii wynika jednak z niedbałego traktowania i złej obsługi tych pojazdów. Kierowcy samochodów ciężarowych marki Kamaz 65 zgłaszają zastrzeżenia także do komfortu jazdy - użytkownikom przeszkadza przede wszystkim hałas. Nie słychać za to o awariach zawieszenia szoferki. Nie ma także problemów z zawieszeniem osi, chyba że pojazd jest przeciążany.
Czteroosiowy Kamaz serii 65 był dostępny w dwóch wersjach - 6540 o ładowności 19 ton (adm. i kontrukcyjna) i z kiprami o pojemności 11 (wywrot jednostronny) lub rzadziej 12,8 m sześc. (wywrot trójstronny) oraz jako 65201 z mniejszą o 1,5 tony ładownością adm. (26 t konstrukcyjna) i tylnozsypową wywrotką o pojemności 16 m sześć. (rzadziej trójstronną o objętości 16 m sześc.). Jedyny dostępny dla cywilnych użytkowników napęd to 8x4. Kamaz występował także jako podwozia pod zabudowy, na których spotkać można najczęściej rosyjskie żurawie.
Kamaz ma tylko pojedynczą, starego typu, niezbyt przestronną kabinę. Zastrzeżenia zgłaszane są także do komfortu jazdy - użytkownikom przeszkadza przede wszystkim hałas. Nie słychać za to o awariach zawieszenia szoferki. Nie ma także problemów z zawieszeniem osi, chyba że pojazd jest przeciążany, niszczą się wówczas wsporniki i opony drugiej z kierowanych osi. Koszt naprawy to około 800 zł plus opony - za rosyjskie zapłacimy 500 zł za sztukę.
Do napędu czteroosiówki Kamaza służy zazwyczaj rosyjski silnik V8 o mocy 260, 280 lub 360 KM. Ostatnia wersja ma w miarę przyzwoite osiągi. Najstarszym motorom zdarzają się wycieki (w 2005 r. producent poprawił uszczelnienie), ale pochwalić trzeba ich relatywnie niskie spalanie, 35-42 l/100 km. Skrzynie biegów: 10-przełożeniowe rosyjskie lub 16-biegowe niemieckie. Rosyjskie są niezniszczalne, ale do przełączania biegów trzeba używać dość dużej siły.
Kamaz jest pojazdem godnym uwagi. Nie trafia często na rynek wtórny, a gdy zostanie wystawiony na sprzedaż, jest już zazwyczaj mocno wyeksploatowany. Na osłodę pozostają niskie ceny oryginalnych części zamiennych.
ekspert: Walter Siudziński, serwis firmy Euromot w Krakowie:
- Ponieważ Kamaz użytkowany jest zazwyczaj w bezpardonowy sposób, zalecam bardzo staranne serwisowanie tego pojazdu, zgodnie z zaleceniami producenta. Olej w silniku pojazdu powinno wymieniać się co 16,5 tys. km, zaś w innych podzespołach raz w roku. Pamiętać trzeba także o bieżących czynnościach obsługowych podwozia i nadwozia, które musi wykonywać sam użytkownik pojazdu. Co kilka dni pracy smarować trzeba wybrane elementy, usuwać luzy i drobne usterki pojazdu, tak aby nie doprowadzić do poważniejszych defektów.
Dane techniczne Kamaz 6540 8x4 z 2004 r. wywrotka
DMC 31.400 kg
Ładowność 19.050 kg
Rozstaw osi 2.080 mm
Poj. silnika / cylindry 11,76 l / V8
Moc maksymalna 280 KM
przy obr/min 1300-1400
Maks. mom. obr. 1.177 Nm
przy obr/min 1.250-1.350
Skrzynia biegów ręczna 10+2
Przykładowe rozmiary kipra
długość 4.800 mm
szerokość 2.400 mm
wysokość 950 mm
Ceny netto nowych części (ASO)
Chłodnica 1.050 zł
Sprzęgło (komplet) 1.060 zł
Reflektor 120 zł
Okładziny hamulcowe (komplet; przód) 240 zł
Filtr oleju 25 zł
Filtr powietrza 55 zł
Ceny części używanych Kamaz serii 65
Reflektor 80 zł
Zderzak przedni 1.300 zł
Szyba czołowa 300 zł
Chłodnica 600 zł
Przykładowe oferty (styczeń 2010 r.)
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto (tys. zł)
2003 80 65
2004 240 79,5
2005 100 120
2006 150 125,5
2007 80 135
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.