Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Scania R420 - oszczędna "skakanka"

Ciągniki siodłowe. Scania R420 4x2 (od 2004 roku)
20 czerwca 2008
420-konna jednostka napędowa ciągników siodłowych marki Scania R420 to kompromis między osiągami a spalaniem. To ostatnie, wedle słów użytkowników, jest o 1-2 litra na 100 km mniejsze niż konkurencyjnych pojazdów. Silnik "R-ki" może spełniać normę Euro 3, 4 lub 5; w dwóch pierwszych nie trzeba stosować AdBlue. Wśród serwisantów motor Scanii ma dobrą opinię, nie jest jednak ideałem. Wskazują oni, że w autach źle serwisowanych może zawodzić układ wtryskowy. Zastrzeżenia zgłaszane są także pod adresem skrzyń biegów Scanii. Użytkownicy skarżą się, że nie są one precyzyjne. Poza tym serwis Scanii jest dość prosty, a ceny części zamiennych w ASO zazwyczaj do zaakceptowania.Ogólnie opisywana Scania charakteryzuje się małym spalaniem, wymaga jednak rygoru przeglądowego i jest droga w zakupie.
Piąta generacja ciężkich pojazdów Scanii, zwanych skakankami, pojawiła się w Polsce w czerwcu 2004 roku. W porównaniu do "czwórki" w nowej serii zmieniono 45 procent części. 420-konny motor i skrzynia biegów pozostały z poprzedniczki. Ciągniki siodłowe oferowane są z napędami 4x2 i rzadziej 4x4. Trzyosiowe konie praktycznie nie występują.
Wśród dostępnych szoferek najwięcej pozytywnych opinii zbiera największa dwuosobowa Topline, która ma 2.230 mm wewnętrznej wysokości. W Scanii R łóżka umieszczono klasycznie z tyłu kabiny, w starszej serii jedno zabudowane było nad deską rozdzielczą. Nieco gorzej oceniana jest średnia z dwuosobowych kabin Highline, której wysokość wnętrza od podłogi wynosi 1.910 mm. W oferowanych u nas Scaniach R najrzadsze są najmniejsze dwuosobowe kabiny N (wew. wysokość 1.700 mm) i szoferka L z jedną leżanką (1.500 mm do sufitu). Wszystkie kabiny mają wystający tunel silnika (145 mm). Użytkownicy Topline narzekają na zbyt małą liczbę schowków. Czasem da się także usłyszeć, że resorowanie kabiny nie jest najlepsze, notabene to element wymagający dość często ingerencji mechanika. Awaryjne bywa podnoszenie kabiny (wycieki z siłownika). Nie słychać za to o korozji.
420-konna jednostka napędowa to kompromis między osiągami a spalaniem. To ostatnie, wedle słów użytkowników, jest o 1-2 litra na 100 km mniejsze niż konkurencyjnych pojazdów. Silnik "R-ki" może spełniać normę Euro 3, 4 lub 5; w dwóch pierwszych nie trzeba stosować AdBlue. Wśród serwisantów motor Scanii ma dobrą opinię, nie jest jednak ideałem. Wskazują oni, że w autach źle serwisowanych może zawodzić układ wtryskowy. Zastrzeżenia zgłaszane są także pod adresem skrzyń biegów Scanii. Użytkownicy skarżą się, że nie są one precyzyjne. Poza tym serwis Scanii jest dość prosty, a ceny części zamiennych w ASO zazwyczaj do zaakceptowania.
Zawieszenie w zależności od wersji może być w pełni pneumatyczne lub kombinowane. Tak jak do wytrzymałych hamulców nie ma do niego większych zastrzeżeń.

Ekspert - Marcin Łyszcz z Zawrat TIR Serwis w Lublinie:

-,,Erki" ze względu na stosunkowo krótki okres eksploatacji nie wykazują dużej ilości usterek. Częściej niż w poprzedniku warto kontrolować stan klocków hamulcowych. Fabryczne zużywają się nawet po 150 tys. km. Motor spełnia normę czystości spalin Euro 4 bez wprowadzania dodatków mocznika, co obniża koszty eksploatacji i ułatwia obsługę serwisową układu. (JAR)

Plusy

Duża topowa szoferka. Niskie spalanie. Duża trwałość.

Minusy

Wysoka cena. Mało precyzyjne i relatywnie awaryjne skrzynie biegów. Słaby komfort resorowania kabiny.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
Scania R420 4x2, ciągnik siodłowy Iveco Stralis AS 440 S 43 4x2, ciągnik siodłowy
DMC zestawu techniczna / administr. 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 7.700 kg 7.300 kg
Rozstaw osi 3.600 mm 3.800 mm
Poj. silnika / cylindry 11,7 l / R6 10,3 l / R6
Moc maksymalna 420 KM 430 KM
przy obr./min 1.900 1.750 - 2.100
Maks. moment obrotowy 2.100 Nm 1.900 Nm
przy obr./min 1.000-1.350 1.250-1.700
Skrzynia biegów ręczna 12 + 1 ręczna 16 + 1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Scania R420 4x2 z 2005 r. Iveco Stralis AS 440 S 43 4x2 z 2005 r.
Chłodnica (po zdaniu starej) 11.000 zł (4.200 zł) 4.500 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.100 zł 3.900 zł
Klocki hamulcowe 709 zł / oś 700 zł / oś
Reflektor przedni 783 zł 1.100 zł
Filtr oleju 69 zł 170 zł
Filtr powietrza 260 zł 195 zł
Ceny części używanych - giełda w Gliwicach
Scania R420 4x2 Iveco Stralis 4x2
Reflektor 600 zł 450 zł
Zderzak przedni 900 zł 900 zł
Szyba czołowa 700 zł 800 zł
Chłodnica 3.500 zł 2.000 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (czerwiec 2008 r.)
Rocznik Scania R 4x2, ciągnik siodłowy Iveco Stralis 4x2, ciągnik siodłowy
przebieg tys. km - cena netto przebieg tys. km - cena netto
2004 620 - 185 tys. zł 590 - 158 tys. zł
2005 390 - 217 tys. zł 470 - 175 tys. zł
2006 360 - 225 tys. zł 240 - 205 tys. zł
2007 58 - 283 tys. zł 40 - 248 tys. zł
2008 10 - 290 tys. zł 15 - 253 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.