Wiadomości z rynku

poniedziałek
11 listopada 2024

Solaris z nowościami na Busworld 2023

Urbino 18 electric i Urbino 18 hydrogen na ekspozycji
8 stycznia 2024

Nowość: Solaris Urbino 18 electric Fot. Solaris

 
Na międzynarodowych targach Busworld w Brukseli firma Solaris zaprezentowała dwa autobusy zeroemisyjne z nowymi rozwiązaniami technicznymi i imponującymi osiągami: produktową nowość - Urbino 18 electric i zeszłoroczny premierowy model - Urbino 18 hydrogen.
Targi Busworld to jedna z najważniejszych imprez w branży transportu publicznego, na której prezentowane są innowacje w obszarze autobusów, najnowsze trendy i zaawansowane technologie wspierające rozwój napędów zeroemisyjnych. Tegoroczna, XXVI edycja, odbywała się w dniach od 7 do 12 października 2023 roku.

Solaris nr 1 w Europie wśród autobusów elektrycznych

Solaris w ostatnich latach konsekwentnie ugruntowuje swoją pozycję lidera na rynku producentów autobusów zero- i niskoemisyjnych. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku wśród nowo zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Europie pojazdy Urbino electric stanowiły 16,4%, zapewniając producentowi 1. miejsce w branży. Solaris jest największym dostawcą autobusów elektrycznych w Europie nie tylko w ostatnim półroczu, ale także biorąc pod uwagę wszystkie dostarczone pojazdy w ostatnim dziesięcioleciu: od 2012 roku do końca czerwca 2023, ze skumulowanym udziałem na poziomie 12,4%.
Segment autobusów elektrycznych stanowi już ponad 37% wszystkich nowych autobusów miejskich zarejestrowanych w ostatnim półroczu w Europie. Solaris przewodzi tym dynamicznym zmianom, nie tylko sukcesywnie rozszerzając swoje bezemisyjne autobusowe portfolio, ale jednocześnie inwestując w rozwój baterii, technologii wodorowej oraz rozwiązań wspierających pracę kierowcy i zwiększających bezpieczeństwo pasażerów.

Intensywny rozwój rozwiązań bateryjnych

Od premiery pierwszego autobusu elektrycznego w 2011 roku, Solaris dostarczył już ponad 2.150 ebusów do 200 klientów z całej Europy. Udział pojazdów zeroemisyjnych w miksie produktowym producenta rośnie rokrocznie. W 2022 roku pojazdy bateryjne stanowiły 55% pojazdów wyprodukowanych w fabryce Solaris, natomiast w pierwszych trzech kwartałach 2023 udział ten przekroczył już 3/4 całej produkcji (77%). Przy tak dynamicznie rosnącym rynku i zapotrzebowaniu na autobusy bezemisyjne, poprawa wydajności baterii stanowi kluczowy obszar działań. Wraz z rozwojem technologii i stale rosnącym doświadczeniem, firma rozwija produkty bateryjne, koncentrując się na zwiększaniu gęstości energii oraz wydłużeniu cyklu życia baterii. Aby scentralizować i zintensyfikować te działania, w strukturach firmy powstała specjalnie dedykowana jednostka: Solaris Battery Hub. Badania i dostosowywanie parametrów najnowocześniejszych systemów bateryjnych pozwalają na efektywne zwiększanie zasięgu pojazdów. Najnowsze efekty prac nad rozwiązaniami bateryjnymi zostały zaprezentowane w wystawianym w Brukseli przegubowym e-busie Urbino 18 electric. Równolegle firma prowadzi również zaawansowane prace nad wdrożeniem rozwiązań bateryjnych dla modelu 12-metrowego Urbino 12 electric.

Urbino 18 electric

Tegoroczna premiera Urbino 18 electric o udoskonalonej konstrukcji to kolejny krok firmy w obszarze rozwoju technologii autobusów elektrycznych. To pojazd bezemisyjny, niezwykle cichy, który zapewnia bezpieczeństwo i komfort zarówno pasażerom, jak i kierowcy, oferując przy tym imponujący zasięg i możliwości eksploatacyjne.
Zbudowany w oparciu o nową architekturę układu napędowego i najnowszą technologię bateryjną, targowy Urbino 18 electric jest wyposażony w silnik asynchroniczny o mocy 240 kW oraz w nowej generacji baterie Solaris High Energy, które charakteryzują się wysoką gęstością energii, co przekłada się na duży zasięg operacyjny przy zachowaniu niskiej masy. Producent oferuje przewoźnikom różne warianty konfiguracji pojemności baterii, lokalizowanych na dachu pojazdu. Wykorzystanie maksymalnej liczby baterii, o łącznej pojemności ponad 800 kWh, pozwala na uzyskanie nieprzeciętnego zasięg aż 600 km (w oparciu o pomiary zużycia energii w testach e-SORT 2). Podobnie jak w przypadku innych przegubowych platform pod napędy bezemisyjne producenta, Urbino 18 electric oferuje kilka możliwości, jeśli chodzi o sposoby ładowania. Rozwiązaniem bazowym, które zostało zastosowane w modelu targowym, jest gniazdo plug-in, zamontowane nad pierwszą osią po prawej stronie pojazdu. Inne dostępne wersje obejmują ładowanie poprzez pantograf lub tzw. pantograf odwrócony montowany na stacji ładującej. Autobus wyróżnia nowa konstrukcja, zaplanowana bez tradycyjnej wieży silnika. W zamian zastosowano rozproszony układ napędowy z komponentami umieszczonymi na dachu i w tylnej części pojazdu. Rozwiązanie to maksymalizuje przestrzeń pasażerską, ułatwia serwisowanie i zapewnia dużą elastyczność konfiguracji, pozwalając na wszechstronne wykorzystanie powierzchni dachu.
Urbino 18 electric zabiera do 145 pasażerów (dla DMC 29 t).
Nowy model spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa, w tym również nowe wymogi GSR2 oraz cyberbezpieczeństwa, które zaczną obowiązywać nowo rejestrowane pojazdy od lipca 2024 roku. Konstrukcja autobusu 18 m z napędem rozproszonym i bateriami na dachu powstała przy wsparciu i w ramach projektu „Solaris Cybersecure Connectivity”, który jest dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wodór paliwem przyszłości

Wodór w ostatnim czasie jest jednym z najczęściej wskazywanych źródeł energii, które mogą być istotnym elementem budowy gospodarki zeroemisyjnej. Znajduje on swoje zastosowanie w transporcie, przemyśle i generowaniu energii. W Europie nieustannie rośnie zainteresowanie rozwiązaniami bezemisyjnymi opartymi na technologii wodorowej, również w branży producentów autobusowych. Firma Solaris zajmuje w tym segmencie czołową pozycję. Producent ma w swoim portfolio blisko 600 zamówionych lub dostarczonych autobusów wodorowych. Już 140 z nich obsługuje transport w kilkunastu miastach Europy. Równolegle do rozwoju rozwiązań bateryjnych, firma realizuje kolejne inwestycje związane z napędami wodorowymi. Jedną z najnowszych inwestycji Solarisa w zaplecze wodorowe jest budowa Hali Wodorowej, linii produkcyjnej dedykowanej wyłącznie napędom wodorowym. Hala o powierzchni 5.500m2 jest budowana przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa i z wykorzystaniem najnowocześniejszych systemów zabezpieczeń.

Urbino 18 hydrogen

Drugim pojazdem wystawianym na Targach Busworld 2023 było Urbino 18 hydrogen, autobus napędzany najnowocześniejszą technologią wodorową. Pojazd miał swoją światową premierę w 2022 roku i od tego czasu zdążył już zyskać grono nabywców w Niemczech i we Włoszech. Ten wysoce zaawansowany technologicznie autobus oferuje zasięg 600 km (w oparciu o pomiary zużycia energii w testach SORT 2) na jednym tankowaniu, przy zachowaniu wszystkich zalet napędu elektrycznego. Sercem Urbino 18 hydrogen jest zaawansowane wodorowe ogniwo paliwowe, działające jako kompaktowa elektrownia wodorowa. W ogniwie paliwowym wodór jest przekształcany w energię elektryczną, zasilającą układ napędowy pojazdu. Dzięki technologii wodorowej i najnowszej generacji lekkich zbiorników wodoru, pojazd wyjątkowo dobrze nadaje się na dalekie trasy. Tankowanie zbiorników wodoru do pełna zajmuje około 20 minut. Efektowny design nadwozia Urbino 18 hydrogen i jego komfortowe wnętrze, w połączeniu z przyjaznym dla środowiska układem napędowym, gwarantują wyjątkowe wrażenia z podróży zarówno dla kierowców, jak i pasażerów.

Rozporządzenie GSR2

Rozporządzenie GSR2 (General Vehicle Safety Regulation, 2019/2144) wprowadza nowe środki bezpieczeństwa, które pomogą jeszcze lepiej chronić pasażerów, kierowców, pieszych i innych uczestników ruchu drogowego. Przepisy wchodzą w życie dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów 7 lipca 2024 roku. Firma Solaris już od dłuższego czasu przygotowuje się do tych zmian, wybierając najlepsze możliwe rozwiązania i komponenty. Intensywne prace Biura Technicznego skupiają się na efektywnym wdrożeniu wszystkich niezbędnych systemów bezpieczeństwa, wśród których warto wymienić m.in. systemy monitorowania martwego pola, wykrywanie ograniczenia prędkości, układy wykrywające zmęczenie kierowcy czy sygnalizujące niskie ciśnienie w oponach pojazdu.

Cyberbezpieczeństwo

Odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie europejskiego rynku na inteligentne, efektywne i bezpieczne rozwiązania komunikacji miejskiej dla przewoźników i operatorów, firma Solaris prowadzi zaawansowane prace w zakresie ulepszania cyberbezpieczeństwa produktu. System cyberbezpieczeństwa pojazdu – software, hardware, protokoły i procedury – będzie wdrażany na każdym etapie jego tworzenia, począwszy od projektowania, poprzez wykonawstwo, użytkowanie aż po serwisowanie. Całą łączność z pojazdem zabezpieczy nowa architektura zarządzania danymi. Nowe systemy wymiany danych autobusu posłużą do przygotowania platformy bezpieczeństwa i łączności dla kolejnych modeli, ułatwią produkcję i obsługę floty. (red)

Urbino 18 hydrogen Fot. Solaris

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.