Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Dlaczego zdrożeją przeprawy promowe

Skutki wejścia w życie nowej dyrektywy niskosiarkowej
19.12.2014 00:00:00
1 stycznia 2015 r. wchodzą w życie nowe regulacje unijne w regionie SECA (basenów mórz Bałtyckiego, Północnego i Kanału La Manche), dotyczące stosowania paliwa żeglugowego o zawartości siarki 0,1 proc.
Świadomość branży TSL odnośnie do skutków tej zmiany jest mała, prawdopodobnie dlatego że większość uważa iż "nas to nie dotyczy". Będąc operatorem transportowo-logistycznym, posiadającym własną flotę pojazdów ciężarowych oraz specjalizującym się w ofercie przepraw promowych, widzimy wiele rodzajów zagrożeń, które mogą zdestabilizować funkcjonowanie firm transportowych na terenie całej Unii Europejskiej.
Od dłuższego czasu na łamach portalu PromySkat edukujemy otoczenie biznesowe w dziale "Dyrektywa Niskosiarkowa", opisując czym jest dyrektywa, jak przygotowują się do niej armatorzy i jakie koszty poniosą, jak również jakie konsekwencje będą miały nowe regulacje, m.in. dla branży transportu drogowego.
Paliwo promowe droższe o 45% - jaki wpływ ma to na firmy transportu drogowego? Jednym z poważniejszych zagrożeń jest zapowiedziany wzrost cen biletów na przeprawy promowe w regionie SECA, poprzez wprowadzenie (w większości przypadków) dodatkowej opłaty paliwowej tzw. Marpol Surcharge. Obecnie armatorzy, którzy operują w regionie SECA, na podstawie krótkoterminowych prognoz cen ropy na rynkach światowych oraz cen nowego paliwa, obliczają oraz podają do publicznej wiadomości wysokość tego nowego dodatku.
Dlaczego go wprowadzają? Po pierwsze, nowe paliwo o niskiej zawartości siarki wymaga bardziej czasochłonnego procesu produkcyjnego i kosztuje o wiele więcej. Szacuje się, że wspomniane bardziej ekologiczne paliwo MGO (Marine Gas Oil), w porównaniu z obecnie stosowanym ciężkim paliwem LSFHO, jest droższe o 40-45 proc. Tę różnicę linie promowe zgodnie z ideą, że koszty wdrożenia dyrektywy poniesie ostateczny konsument, przeniosą w dużej części na swoich klientów, czyli przede wszystkim na firmy branży TSL, korzystające z usług przepraw promowych. Dla przykładu: nowy dodatek na krótkim połączeniu Tallin - Helsinki u armatora Tallinnk Silja Line dla pojazdu ciężarowego o długości całkowitej do 17 m wyniesie 34 euro. Przeprawy promowe na kanale La Manche według prognoz zdrożeją o 15-20 euro, a połączenie Świnoujście - Ystad/Trelleborg o około 35 euro.
Nasi specjaliści z portalu PromySkat.pl, którzy łączą świat promów z transportem drogowym nie mają żadnych wątpliwości, że podwyżki będą wysokie. Już obecnie informują nas o tym niektórzy armatorzy. Większość firm promowych wstrzymuje się jednak do ostatniej chwili z podaniem poziomu cenowego nowego dodatku paliwowego do ceny biletów promowych. A te, które opublikowały wartości nowej dopłaty, zapowiadają weryfikację w najbliższej przyszłości. Sytuację komplikuje fakt, iż ceny ropy na rynkach światowych w ciągu ostatnich miesięcy drastycznie spadły, co skutkowało obniżką dotychczasowej opłaty paliwowej BAF. Na początku roku będzie się wydawało, ze nowy dodatek MARPOL nie będzie miał tak dużego wpływu na poziom cen w stosunku do tego samego okresu, natomiast dopiero gdy sytuacja na rynku ropy ustabilizuje się, przedsiębiorstwa mogą odczuć negatywny efekt tych zmian.
Należy się przygotować do zmian
Co zatem firmy z branży TSL powinny zrobić? Jeżeli odcinek morski jest składową transportu realizowanego przez przedsiębiorstwa, należy założyć pewien poziom wzrostu kosztów. Te informacje są dostępne na stronie promyskat.pl w zakładce BAF oraz u spedytorów PromySkat. Zachodzi potrzeba ponownych kalkulacji pod kątem wykorzystywania dłuższych odcinków przepraw promowych względem krótszych. Wejście nowych opłat drogowych (np. w Szwecji), będzie kolejnym argumentem do wybrania innych niż dotychczas połączeń promowych. Warto na bieżąco śledzić informacje dotyczące rynku promowego na łamach portalu w dziale "Przegląd Promowy" i "Dyrektywa Niskosiarkowa". Należy rozpocząć edukację swojego otoczenia biznesowego, swoich zleceniodawców oraz podwykonawców w tym temacie. Większa wiedza i partnerskie relacje pozwolą na dopracowanie warunków współpracy uwzględniających nowe koszty, które dotąd nie występowały (opłata Marpol Surcharge).
Zalecamy weryfikację dotychczasowych dostawców usług promowych i zapraszamy do skorzystania z oferty PromySkat, która obejmuje sieć kilkuset relacji, łączących ponad 200 portów w 35 krajach. Kilkunastoletnie doświadczenie i ugruntowana pozycja na rynku przepraw pozwala nam oferować atrakcyjne stawki, a doświadczeni spedytorzy promowi doradzą najbardziej korzystne rozwiązanie, nie tylko z wykorzystaniem promu, ale również tuneli, mostów i pociągów alpejskich.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.