Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Samochody i maszyny dla "komunalki"

Prezentacja kompleksowej oferty Volvo Group Trucks Poland
18.07.2014 00:00:00
Podczas konferencji zorganizowanej niedawno w serwisie Volvo Trucks w Skawinie zaprezentowano kompleksowe rozwiązania Volvo Group Trucks Poland dla sektora komunalnego.
W ramach pokazu, na który zaprosiło Volvo, Ekocel i Hyva wraz z partnerami, mogliśmy bliżej zapoznać się z pojazdami komunalnymi na podwoziach Volvo i Renault, z ofertą posprzedażną oraz z maszynami budowlanymi do zastosowań komunalnych.
Śmieciarka jak się patrzy
Gwiazdą pokazu było Volvo FE 6x2 z zabudową do wywozu śmieci firmy Ekocel/Zoeller Tech, o ładowności ponad 11 ton. Zwrotny pojazd, z osią wleczoną skrętną, sterowaną elektro-hydraulicznie, z przeszkloną kabiną, napędzany jest 8-litrowym, sześciocylindrowym silnikiem z SCR i EGR Euro VI, o mocy 320 KM. Zastosowano zautomatyzowaną, 12-biegową skrzynię I-Shift, z oprogramowaniem Distribution&Construction. W podwoziu o rozstawie osi 3.700 mm - most RSS1344C z przełożeniem przekładni głównej 3.36. Przystawka odbioru mocy jest niezależna od sprzęgła, montowana na silniku (PTER-100). Nośność przedniego zawieszenie wynosi 8 ton, tylnego - 19 t. Na takim podwoziu osadzono kabinę dzienną komfort, 3-miejscową, z dodatkowym oknem w drzwiach pasażera, wyposażoną w klimatyzację.
Zabudowa to śmieciarka Ekocel/Zoeller Tech typu Medium XL-S3. Dla bezpieczeństwa obsługi, z tyłu zabudowy zamocowano kamerę, z której obraz przekazywany jest na monitor w kabinie kierowcy. Gdy pracownicy stoją na tylnych stopniach, prędkość pojazdu jest automatycznie ograniczana do 30 km/h. Pracę prasy można zaprogramować do obsługi pojemników o różnej pojemności - w przypadku opróżniania mniejszych ich zawartość nie musi być prasowana za każdym razem. Pauzowanie prasy przekłada się wówczas na oszczędność paliwa. Producent przewiduje możliwość zamontowania systemu ważenia śmieci. Jak dowiedzieliśmy się podczas prezentacji, niektóre miasta już zamawiają takie nowoczesne wyposażenie. Aby nie obciążać zbytnio ostatniej, skrętnej osi, zastosowano wrzutnik o lekkiej konstrukcji. Dla bezpieczeństwa, po opróżnieniu skrzyni ładunkowej, kierowca opuszcza odwłok używając jednocześnie dwóch przycisków z boku zabudowy.
Nowy zakład Ekocel
Prezentacja zbiegła się w czasie z przeprowadzką firmy Ekocel z Pucka do nowego zakładu produkcyjnego w Rekowie Górnym koło Redy. Ekocel reprezentuje grupę Zoeller i Faun w Polsce - grupa Zoeller inwestuje w budowę zakładu produkcji zabudów pojazdów do wywozu odpadów ponad 20 mln euro. Zoeller jest jednym z trzech największych producentów zabudów pojazdów komunalnych w Europie, z udziałem rynkowym w zakresie produkcji śmieciarek około 25 proc. Natomiast Ekocel jest największym dostawcą takiego sprzętu dla polskich firm komunalnych, z udziałem w rynku krajowym na poziomie ok. 70 proc. Budowa nowego zakładu produkcyjnego to jedna z największych inwestycji firm obsługujących sektor gospodarki odpadami w Polsce w ostatnich kilkunastu latach. Całkowity koszt inwestycji wynosi około 90 mln zł, planowana produkcja - ok. 1.500 sztuk rocznie. Przewiduje się uruchomienie produkcji nowych modeli zabudów.
Nowy zakład to nowa filozofia produkcji konstrukcji stalowych, gdzie będą poddawane obróbce nie tylko poszczególne podzespoły, lecz całe zespawane konstrukcje (skrzynia czy odwłok). Wybudowano tam m.in. ogromną śrutownię i lakiernię - jedną z największych w Europie. Docelowo powstanie także automatyczna linia montażowa, która będzie częściowo zrobotyzowana w procesach spawania. Docelowe zatrudnienie ma wzrosnąć, mimo to, z obecnych 270 do 350-400 osób. Przewidziano także uruchomienie centralnego ośrodka badawczo-rozwojowego dla całej Grupy.
Podwozia Volvo Trucks...
Zaprezentowano też podwozie Volvo FH 6x4 o DMC 32 ton. To pojazd napędzany 13-litrowym, sześciocylindrowym silnikiem Euro VI z CSR i EGR, o mocy 460 KM. Współpracuje on z manualną skrzynią biegów i hamulcem silnikowym VEB+. W podwoziu o rozstawie osi 4.900 mm zastosowano tylny most RT2370A podwójny z przełożeniem przekładni głównej 3.09. Przystawka odbioru mocy jest zależna od sprzęgła i montowana na skrzyni biegów (PTR-DM). Nośność przedniego zawieszenia wynosi 9 ton, tylnego - 23 t. Na podwoziu osadzono klimatyzowaną kabinę sypialną.
Ten pojazd wyposażono w urządzenie hakowe RK 20.70 marki Meiller, o masie własnej około 2.380 kg i technicznym obciążeniu użytkowym 20 ton. Jest ono odpowiednie dla pojemników o wielkościach 5.500-7.000 mm (długość mierzona wewnątrz).
Dla służb komunalnych polecane jest też wystawione w Skawinie Volvo FM 6x2, z osią wleczoną z pojedynczymi kołami, z zabudową hakową HYVA. Pojazd o DMC 26 ton napędzany jest sześciocylindrowym 11-litrowym silnikiem Euro VI o mocy 410 KM, z systemami SCR i EGR. Współpracuje on z manualną skrzynią i hamulcem silnikowym VEB. W podwoziu o rozstawie osi 4.600 mm zastosowano most RSS1344C z przełożeniem przekładni głównej 3.08. Nośność przedniego zawieszenia wynosi 8 ton, zaś tylnego 19 t. Przystawka odbioru mocy, zależna od sprzęgła, montowana jest na skrzyni biegów (PTR-DH). Pojazd wyposażono w klimatyzowaną kabinę sypialną.
Urządzenie hakowe HYVALIFT w nowej wersji TITAN, z teleskopowym hydraulicznym ramieniem głównym, zapewnia udźwig 22 ton. Obsługuje kontenery o długości 4.600-6.850 mm. Wyposażone jest w układ pneumatycznego sterowania, konsolę sterowania umieszczoną w kabinie samochodu, hydrauliczną blokadę kontenera "Combilock", dwa reflektory halogenowe oświetlające pole pracy oraz funkcję przyspieszonego wyładunku pustego kontenera.
Propozycją dla branży komunalnej jest też Volvo FM 6x2 330 KM, 26 t DMC, z osią wleczoną z pojedynczymi kołami, skrętną elektro-hydraulicznie - podwozie z przeznaczeniem pod zabudowę do wywozu śmieci. Pojazd napędzany jest 11-litrowym silnikiem Euro VI z SCR i EGR, współpracującym z manualną skrzynią biegów i hamulcem silnikowym VEB. W podwoziu po rozstawie osi 3.900 mm znajdujemy most RSS1344C z przełożeniem przekładni głównej 3.36. Nośność przedniego zawieszenia - 8 ton, tylnego - 19 t. Przystawka odbioru mocy, zależna od sprzęgła, montowana jest na skrzyni biegów (PTR-DH). Kabina wyposażana jest w klimatyzację.
... I Renault Trucks
Podwozia Renault Trucks proponowane dla "komunalki" to pojazdy z nowej gamy produktowej - czyli modele D i K. W Skawinie mogliśmy obejrzeć m.in. gotowy pojazd Renault Trucks D z zabudową HEWEA do selektywnej zbiórki odpadów. Podwozie typu D 12 MED P4x2 240E6, o masie własnej 4.527 kg i o rozstawie osi 3.800 mm, w specyfikacji standardowej może nosić zabudowę o długości 5.000-5.546 mm. Zastosowano most P11140 z przełożeniem 3,58. Nośność osi tylnej wynosi 8,5 tony, a DMC administracyjna 11.990 kg. Pojazd napędzany jest czterocylindrowym silnikiem Euro 6 o mocy 176 kW (240 KM) i wyposażony w skrzynię biegów Optitronic ze sprzęgłem zautomatyzowanym.
Nadwozie HEWEA do selektywnej zbiórki odpadów składa się z urządzenia hakowego ZH8 (nominalne obciążenie 8 t), żurawia FASSI F40A. 0.22 (o wysięgu hydraulicznym 6,45 m i maksymalnym momencie udźwigu 38 kNm) z wciągarką oraz kontenera KP o długości 3.300-4.100 mm do gromadzenia odpadów. Pneumatyczne sterowanie urządzeniem hakowym znajduje się w kabinie samochodu, można nim też sterować ręcznie z zewnątrz.
Kolejną propozycją jest Renault Trucks K wywrotka 3-stronna Typ W3H KH-kipper. Na podwoziu 6x4, o rozstawie osi 3.400 mm (osie 9 i 26 t), o masie 9.555 kg osadzono kabinę dzienną. DMC pojazdu wynosi 26 t. Napędzany jest sześciocylindrowym silnikiem Euro 6 o mocy 316 kW (430 KM), współdziałającym ze skrzynią biegów B14MT2514 i zwalniaczem Optibrake. W konstrukcji pojazdu wykorzystano most PMR 3361 ze zwolnicami (przełożenie 3,58). Wywrotka o długości gabarytowej ok 5 m ma objętość ok. 12,5 m sześc. waży ok. 3,8 t i ma lewą burtę otwieraną hydraulicznie (Hydroboard 180) oraz prawą uchylną.
Zabudowy i przyczepy od Elbo
Swoją ofertę zaprezentowała też firma Elbo, proponująca jako zabudowy samochodów ciężarowych m.in. wywrotki rynnowe tylnozsypowe, o objętości skrzyni ładunkowej 19-22 m sześc., wywrotki ciężkie (12-15 m3), półciężkie (12-15 m3), lekkie (5,8-9 m3), ultralekkie (5,3-7,4 m3) oraz przyczepy ciężarowe wywrotkowe. Zabudowy skrzyniowe mogą być uzupełnione o rampy rozładowcze lub żurawie hydrauliczne. Jak powiedział Witold Miśkiewicz z firmy Elbo Volvo Trucks jest największym kooperantem firmy Elbo spośród producentów podwozi.
Maszyny budowlane dla "komunalki"
Volvo proponuje także maszyny budowlane, które okazują się niezbędne w niektórych obszarach działalności firm komunalnych. Jedną z nich jest ładowarka kołowa Volvo L45G, napędzana silnikiem EU Stage IIIB, o mocy 75 kW (102 KM). Masa robocza maszyny wynosi 8,7 t, siła odspajania na łyżce maks. 62 kN, a statyczne obciążenie destabilizujące (pełny skręt 40 st.) - 5.290 kg. Kinematyka osprzętu typu TP (Torque Parallel) charakteryzuje się dużymi siłami odspajania, równoległym prowadzeniem osprzętu roboczego w całym zakresie podnoszenia wysięgnika oraz wysokim momentem obrotowym podczas manewrowania narzędziami na maksymalnej wysokości.
Zatrudnienie w "komunalce" znajduje także koparkoładowarka Volvo BL71B. To maszyna o masie roboczej 8,7 t napędzana silnikiem EU Stage IIIA o mocy 70 kW (95 KM), z układem hydraulicznym 160 l/min (25 MPa), o sile odspajania na łyżce koparkowej 62,4 kN i na łyżce ładowarkowej 57,1 kN. Układ hydrauliczny "Flow Sharing" zapewnia szybkość i możliwość łączenia kilku ruchów bez spadku szybkości ich działania.
Zaprezentowano także koparkę kołową Volvo EW140D. Maszynę o masie 14,1 t w ruch wprawia silnik EU Stage IIIB o mocy 105 kW (143 KM). Maksymalna siła odspajania na łyżce - 108,5 kN, maksymalna siła odspajania na ramieniu - 63,5 kN. Układ hydrauliczny (247 l/min (32/36 MPa) wyposażany jest w tryb pracy ECO MODE, zapewniający oszczędność paliwa na poziomie 12 procent w porównaniu do poprzedniej serii koparek.
Na konferencji prasowej przedstawiciele Volvo Group Trucks Poland odpowiadając na pytania dziennikarzy poinformowali, że obsługa i naprawy zabudów generalnie są w gestii firm zabudowujących, ale niejednokrotnie pojazdy komunalne trafiają np. do serwisów Volvo Trucks, gdzie wykonywane są proste naprawy nadwozi czy urządzeń hakowych. Serwisy starają się też synchronizować obsługę lub naprawy podwozi i zabudów, jeżeli zbiegają się w czasie. W tym zakresie Volvo (cała sieć serwisowa) ma np. podpisaną umowę z HYVA, głównym dostawcą hydrauliki (autoryzacja na naprawy), a także z firmą Meiller.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.